همگونیهای فکری حافظ و عبید زاکانی
نویسندگان
چکیده مقاله:
چکیده:قرن هشتم هجری زمان ظهور دو تن از چهرههای شعر کلاسیک فارسی یعنی خواجه حافظ شیرازی و عبید زاکانی است. دوران حیات این دو شاعر و نویسندهی طنزپرداز بزرگ، از تاریکترین و مشوشترین ادوار تاریخ ایران است و محیط زندگانی آنها نیز عرصهی اضطرابها و تشنجات سیاسی و انحطاط در همهی زمینههای اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی و حتی دینی است. این شرایط بر افکار و اندیشههای حافظ و عبید اثر فراوان داشته و در آثار آنها بازتاب و نمود فراوان یافته است. با توجه به اینکه این دو اندیشمند در یک شرایط همگون و در یک محدودهی زمانی و مکانی زیستهاند، بین آنها همگونیهای فکری فراوانی وجود دارد؛ بنابراین این پژوهش با موضوع بررسی همگونیهای فکری حافظ و عبید زاکانی صورت گرفته است. این همگونیها شامل مواردی چون جبرگرایی، فخر، اندیشههای خیامی مثل اغتنام فرصت، شاد زیستن و بادهنوشی است. در این پژوهش سعی شده است دیوان حافظ و کلیات عبید مطالعه و افکار و اندیشههای آن دو بررسی شود و سپس همگونیهای فکری آنها یادداشتبرداری شده و در انتها با دستهبندی این همگونی-ها، نتایج بدست آمده تدوین گردیده استکلیدواژه: حافظ، غزل، عبید زاکانی، مطالعه تطبیقی
منابع مشابه
همگونی های فکری حافظ و عبید زاکانی
چکیده:قرن هشتم هجری زمان ظهور دو تن از چهره های شعر کلاسیک فارسی یعنی خواجه حافظ شیرازی و عبید زاکانی است. دوران حیات این دو شاعر و نویسنده ی طنز پرداز بزرگ، از تاریک ترین و مشوش ترین ادوار تاریخ ایران است و محیط زندگانی آن ها نیز عرصه ی اضطراب ها و تشنجات سیاسی و انحطاط در همه ی زمینه های اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی و حتی دینی است. این شرایط بر افکار و اندیشه های حافظ و عبید اثر فراوان داشته و در ...
متن کاملهمگونی های فکری حافظ و عبید زاکانی
قرن هشتم هجری زمان ظهور دو تن از چهره های شعر کلاسیک فارسی یعنی خواجه حافظ شیرازی و عبید زاکانی است. دوران حیات این دو ، از تاریک ترین و مشوش ترین ادوار تاریخ ایران است و محیط زندگانی آن ها نیز عرصه ی اضطراب ها و تشنجات سیاسی و انحطاط در همه ی زمینه های اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی و حتی دینی است. این شرایط بر افکار و اندیشه های حافظ و عبید اثر فراوان داشته و در آثار آن ها بازتاب و نمود فراوان یافته...
ادبیات شگرف و عبید زاکانی
گروهی بر این باورند که «عبید زاکانی» طنز پرداز و هجاگوی توانای قرن هشتم است؛ این گزارش نیز بر باور ایشان چند و چونی ندارد. اما آیا تمام سخن همین است؟ گام میتوان در خوانشی خواننده مدار، شیوة بیانی عبید زاکانی و راز ماندگاری نوشتار او را یافت. شاید سپیدی های متن را نیز به در کشید! از آنجا که دریافت طنز، کنشی خواننده مدار است، نخست اندکی دربارة خوانش خواننده گفته میشود. در چارچوب نظریة دریافت و ...
متن کاملسرچشمة حکایات عبید زاکانی در رسالة دلگشا
چکیده: رسالة دلگشا، یکی از آثار ارزشمند عبید زاکانی در زمینة طنز است، که از دو بخش حکایات عربی و فارسی تشکیل شده است. بسیاری از افراد و صاحبنظران عبید را مبتکر حکایات طنزآمیز میدانند؛ در حالیکه با مطالعه و بررسی حکایات عربی این اثر، تأثیرپذیری او از منابع عربی به خوبی نمایان میشود. با بررسیهای انجام شده در این پژوهش، نشان دادهایم که عبید نه تنها این حکایتها را ابداع نکرده، بلکه به شدّت ا...
متن کاملمقایسه ی طنز عبید زاکانی و حافظ شیرازی
مقایسه ی طنز عبید زاکانی و حافظ شیرازی چکیده طنز در لغت به معنی طعنه زدن و استهزا کردن است و در اصطلاح به آن دسته از آثار ادبی اطلاق می شود که با دست مایه ی طعنه به نشان دادن عیبها و مفاسد فرد و جامعه می پردازد و هدف آن اصلاح کاستیها و پلشتیهاست. موضوع این پایان نامه، تحلیل طنز عبید زاکانی و حافظ شیرازی است که از سه زاویه ی درون مایه ها، آماج و شگردهای طنزپردازی مورد کنکاش قرار گرفت و طنزه...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 7 شماره 2
صفحات 51- 72
تاریخ انتشار 2015-07-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023